Logopedia
Wczesne stymulowanie rozwoju mowy odgrywa ogromną rolę w życiu i funkcjonowaniu małego dziecka. Zajęcia logopedyczne są prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przeznaczone dla dzieci, u których logopeda w trakcie badań przesiewowych stwierdził nieprawidłowości w mowie.
Zajęcia prowadzone są codziennie w oparciu o program autorski „Zabawy artykulacyjne jako alternatywna forma wspierania mowy i wymowy dzieci w wieku przedszkolnym ” oraz znane metody terapii logopedycznej.
Znacząca część możliwości intelektualnych człowieka kształtuje się w pierwszych latach życia. Większość wrodzonych predyspozycji rozwija się intensywnie w wieku przedszkolnym. Dotyczy to również zdolności uczenia się i prawidłowej wymowy. Mowa ludzka jest nie tylko kluczem do wiedzy, ale także ważnym czynnikiem kształtującym osobowość. Jest ona związana z psychiką człowieka i zdolnością myślenia. Toteż wszelkie, nawet niezbyt rażące nieprawidłowości w wymowie, mogą mieć istotne znaczenie dla rozwoju emocjonalnego, społecznego i intelektualnego dziecka. Błędna i niezrozumiała wymowa może pogorszyć jego samopoczucie wśród rówieśników, utrudnić nawiązanie kontaktów z otoczeniem, powodować nieśmiałość, a także przyczynić się w przyszłości do pojawienia niepowodzeń w nauce. Odpowiednie kierowanie rozwojem mowy dziecka, ma doprowadzić do opanowania podstawowych umiejętności motorycznych artykulatorów, rozwijać prawidłowy wzór wymowy i wzbogacać słownictwo. Służyć temu mają różnorodne ćwiczenia, zabawy artykulacyjne, gry prowadzone podczas zajęć logopedycznych w naszym przedszkolu.
Celem zajęć jest :
- Kształtowanie prawidłowego wzorca artykulacyjnego, poprzez usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
- Wspieranie i stymulowanie prawidłowej mowy, ukierunkowane na rozwijanie możliwości komunikacyjnych dziecka.
- Usprawnianie funkcji mających wpływ na rozwój mowy: pamięć, koncentracja, percepcja słuchowa, wzrokowa, ruchowa oraz myślenie.